آسیا در اسکار۲۰۱۹ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۴

آسیا در اسکار۲۰۱۹

در بین اخبار سینمای جهان، این روزها پرکلیک‌ترین اخبار مربوط به اسکار 2019 و اعلام نمایندگان کشور‌‌های مختلف است. روز گذشته لیستی از اسامی نمایندگان 30 کشور دنیا در این رویداد مهم سینمایی منتشر شد.

 

 در بین اخبار سینمای جهان، این روزها پرکلیک‌ترین اخبار مربوط به اسکار۲۰۱۹ و اعلام نمایندگان کشور‌‌های مختلف است. روز گذشته لیستی از اسامی نمایندگان ۳۰ کشور دنیا در این رویداد مهم سینمایی منتشر شد که حضور کشورهای اسیایی به‌خوبی در آن خودنمایی می‌کرد این در حالی است که هنوز نمایندگان کشورهای بسیاری به‌صورت قطعی معرفی نشده‌اند و لیست در حال تکمیل است با این همه در این گزارش به سابقه حضور این کشور‌‌های آسیایی در اسکار و معرفی فیلم‌های حاضر در اسکار۲۰۱۹ پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

گرجستان

به قول فدریکو فلینی، گرجستان همیشه سینمایی کنجکاوی‌برانگیز داشته اما در چند سال گذشته دوباره از رخوت بیرون آمده است. سینمای گرجستان امسال با فیلم «نامی» در اسکار حضور دارد، پیش از این گرجستان با فیلم‌هایی چون «خانه دیگران» به کارگردانی روسودان گلورجیدزه محصول مشترک سینمای گرجستان، روسیه، اسپانیا و کرواسی در بخش بهترین فیلم خارجی هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار و با فیلم «نارنگی‌ها» ساخته زازا اوروشادزه در این رویداد مهم شرکت کرده بود (هرچند فیلم «نارنگی‌ها» تولید مشترک گرجستان و استونی است اما به نمایندگی از استونی به این آکادمی معرفی شده بود). اما فیلم «نامی» ساخته زازا خالواشی نماینده این کشور در اسکار۲۰۱۹ است؛ درامی فانتزی بدون شخصیت محوری برای بیان فضایی که کارگردان را احاطه کرده است. زازا خالواشی کارگردانی که با فیلم «سلیمان» بسیار طرح شد و جایزه جایزه بهترین فیلم داستانی تفلیس را از آن خود کرد در سال۱۹۸۲ از دانشگاه ملی تفلیس در رشته کارگردانی فارغ‌التحصیل شده و در روزهایی که فیلم نساخته مشغول تدریس سینما بوده و آنچه از تنگیز ابولادزه٬ فیلمساز بزرگ گرجستانی آموخته به شاگردهایش درس داده و این روزها اگر فیلم نسازد در دانشگاه هنر باتومی مشغول تدریس است. «سلیمان» یکی از برترین آثار او به کاری ماندگار در سینمای اخیر گرجستان بدل شده است. «نامی» جدیدترین ساخته او فیلمی آرام است که سکوت نقش مهمی در آن دارد. خالواشی این بار از رویکرد رئالیستی فاصله گرفت و فیلم نگاهی اسطوره‌ای دارد به یک باور قدیمی مردم گرجستان. در روستایی چشمه‌ای شفابخش وجود دارد و وقتی این چشمه دیگر حاجت کسی را روا نمی‌کند. متولی چشمه و دخترش در آستانه آزمونی دشوار قرار می‌گیرند. خالواشی در این فیلم که با فراغ مالی بیشتری ساخته٬ موفق به خلق دنیای رازآلود و روحانی می‌شود که در آن قربانی کردن و قربانی شدن و اراده شخصی کلید اصلی است. فیلم در مسیر سینمای آرام ساخته شده که روزگاری با تارکوفسکی آغاز شد و این روزها در سراسر دنیا پیروان بسیاری دارد از بلا تار گرفته تا تسای مینگ لیانگ. برای همین نماهای زیبا و به‌شدت پرداخت‌شده در فیلم بسیار است اما همگی در جهت خلق فضای روحانی است که خالواشی به‌دنبالش بود و همین فیلم را به تجربه‌ای یکه بدل می‌کند. فیلم پیش از تفلیس در جشنواره فیلم توکیو و جشنواره شب‌های سیاه تالین نمایش داشت.

ترکیه

سینمای ترکیه تاکنون نتوانسته به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و تنها یک بار فیلم «سه میمون» ساخته نوری بیلگه‌جیلان در سال۲۰۱۹ به فهرست کوتاه این رویداد راه یافت. فیلم «موستانگ» ساخته «دنیز گامزه ارگوون» که در سال۲۰۱۵ نامزد اسکار خارجی شد نیز به نمایندگی از سینمای فرانسه به آکادمی معرفی شده بود. اما امسال ترکیه با فیلم «درخت گلابی وحشی» ساخته نوری بیلگه‌جیلان که پیش از این برای رقابت در کسبنخل طلایهفتادویکمین جشنواره فیلم کنانتخاب شده بود در این رویداد حضور دارد. «درخت گلابی وحشی» درباره مردی که به ادبیات علاقه دارد و به‌سختی پولی برای انتشار کتابش فراهم کرده اما در دهکده با قرض‌های پدرش مواجه می‌شود. این فیلم که از میان ۱۲ فیلم نامزدشده به‌عنوان نماینده نهایی سینمای ترکیه انتخاب شده است در جشنواره سینمایی جهان نگاه خیلی‌‌ها را به خود معطوف کرده بود چنانچه که پیتر برادشاو، منتقد فیلم گاردین،به ساخته جدید جیلان امتیاز کامل پنج ستاره را داده بود. برادشاو درباره این اثر گفته است فیلم کارگردان ترک، بی‌هیچ شتاب و عجله و با نقش‌آفرینی‌های مسحورکننده‌اش داستان نویسنده‌ای جوان را دنبال می‌کند که به زادگاهش بازمی‌گردد تا با وقایعی تلخ و شیرین روبه‌رو شود. به عقیده منتقد انگلیسی، «درخت گلابی وحشی» فیلمی «لطیف، انسانی و خوش‌ساخت» است و سبک بیلگه‌جیلان در فیلمسازی را بسیار درگیرکننده و متمایز توصیف کرده است. برادشاو فیلم جدید فیلمساز ترکیه‌ای را با اثر قبلی‌اش «خواب زمستانی» مقایسه می‌کند و می‌نویسد «روح چخوف در جای‌جای فیلم او قابل ردیابی است».

فلسطین

فلسطین فیلم «شکار اشباح» را که توسط رائد انضونی ساخته شده به‌عنوان نماینده رسمی خود در رقابت اسکار خارجی‌زبان ۲۰۱۹ معرفی کرد. این مستند زندانیان سابق مرکز بازجویی موسکوبیه بیت‌المقدس را گرد آورده و سلول‌ها و اتاقی شبیه اتاق بازجویی آن‌جا را ساخته است تا همه شکنجه‌ای را که زندانیان توسط زندانبان‌هایصهیونیست متحمل می‌شدند، دوباره زنده کند. در وضعیتی کاملا رئالیستی، زندانیان سابق به بازآفرینی همه شکنجه‌ها پرداختند و درباره تحقیری که تجربه کردند، صحبت کردند. هالیوودرریپورتر پیش‌تر در نقد این مستند نوشته بود: این فیلم درواقع از یک سو درامی مستند و از سوی دیگر نشست درمان‌گرانه‌ای است که رائد انضونی کارگردان در یک پروژه غیرمتعارف در کنار هم و با بازیگرانی که همگی زندانیان سابق هستند شکل داده تا ابتدا فضای زندان و بعد خاطرات دردناک آن‌ها را برابر دوربین زنده کند. این فیلم با همکاری فلسطین، فرانسه، سوئیس و قطر ساخته شده و نخستین بار در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین۲۰۱۷ به نمایش درآمده و موفق به کسب جایزه اصلی بخش مستند این جشنواره و نیز یکی از سه جایزه فیلم منتخب مخاطبان شده است. «شکار اشباح» یازدهمین فیلمی است که فلسطین برای اسکار خارجی‌زبان انتخاب و معرفی می‌کند که از این میان تاکنون دو فیلم فلسطینی شامل «بهشت حالا» و «عمر» هانی ابواسعد موفق به کسب نامزدی اسکار شده‌اند.

کره جنوبی

«سوختن» نام یکفیلم معماییکره‌ای بهکارگردانیلی چانگ-دونگمحصول ۲۰۱۸است. این فیلم براساس داستان سوزاندن انبارنوشتههاروکی موراکامیاست .این فیلم اولین فیلم لی چانگ-دونگ بعد از هشت سال است. فیلم «سوختن» نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و توانست در بخش رقابتی جشنواره کن سال۲۰۱۸ حضور یابد. این سومین باری است که فیلمی از لی از سوی کره‌جنوبی برای رقابت اسکار خارجی‌زبان معرفی می‌شود. «راز آفتاب» در سال۲۰۰۷ و «واحه» در سال۲۰۰۲ دیگر فیلم‌های این کارگردان بودند که برای رقابت اسکار معرفی شدند. تا به امروز هیچ فیلمی از کره‌جنوبی به‌عنوان نامزد این رقابت انتخاب نشده است.

ژاپن

«دله‌دزدها» شصت‌وپنجمین فیلمی است که از سوی ژاپن برای این رقابت معرفی می‌شود. ژاپن تاکنون ۱۲ بار نامزد شده و چهار بار این جایزه را برده است. «دله‌دزدها» به کارگردانی هیروکازو کورئیدا درباره یک خانواده است که با دزدی از فروشگاه‌ها زندگی می‌کنند. این فیلم امسال برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کن شد. این اثر یک تراژدی خانوادگی درباره‌ی دله‌دزدهایی ا‌ست که از راه دزدی امرار معاش می‌کنند و وقتی با دختربچه‌ بی‌سرپناهی روبه‌رو می‌شوند به‌صورت غیررسمی او را به فرزندی می‌پذیرند و محیط گرمی برایش فراهم می‌کنند. کورئیدا باز هم به همان تم تکرارشونده در فیلم‌های دیگرش می‌پردازد؛ روابط خانوادگی به‌طور خاص رابطه‌ پدر و پسر. به قول دبورا یانگ؛ منتقد هالیوودریپورتر، اغلب فیلم‌های این کارگردان با وجود تم خانوادگی همیشه کلیدی دارند برای رمزگشایی از روح جامعه‌ ژاپنی. «دله‌دزدها» یا به ترجمه‌ای دیگر «دزدان فروشگاه» بر تضاد رفتارهای درست از نظر اجتماع، با گرما و شادی خانواده‌ای از طبقه‌ پایین تاکید می‌کند.

سنگاپور

«پسران بوفالو» را مایک ویلوان رئیس استودیوهای اینفینیتی کارگردانی کرده است. روایت فیلم «پسران بوفالو» در قرن نوزدهم در جاوا می‌گذرد. این فیلم که در آن از زبان‌‌های انگلیسی و اندونزیایی استفاده شده است داستان غرب وحشی را با عناصر تاریخی و فرهنگی غنی اندونزی در هم می‌آمیزد. «پسران بوفالو» اولین بار در جشنواره فانتزیا در کشور کانادا در ماه جولای و در همان ماه نیز در جشنواره فیلم‌های آسیایی در نیویورک به نمایش درآمد. رئیس کمیسیون فیلم سنگاپور درمورد این اثر چنین گفت: «پسران بوفالو» مضامین فراگیر روابط خانوادگی و عدالت را بررسی می‌کند. سنگاپور از سال۲۰۰۵ تقریبا هر ساله فیلمی را برای حضور در اسکار انتخاب می‌کند و البته هیچ‌گاه فیلمی از این کشور نامزد جایزه اسکار نشده است.

افغانستان

فیلم «شکستن هم‌زمان بیست استخوان» در میان سه گزینه نهایی نماینده اسکار سینمای افغانستان قرار گرفت و برادران محمودی این فرصت را دارند تا برای سومین بار نماینده افغانستان در این جوایز مهم سینمایی باشند. اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای افغانستان درنهایتسه فیلم شامل ««شکستن هم‌زمان بیست استخوان» جدیدترین ساخته برادران محمودی را میان کاندیداهای نهایی خود قرار داده است. در صورتی که فیلم جدید برادران محمودی از طرف سینمای افغانستان برای رقابت در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان آکادمی معرفی شود، این سومین باری خواهد بود که برادران محمودی با آثار خود نماینده سینمای این کشور درجوایز اسکار می‌شوند.فیلم «شکستن هم‌زمان بیست استخوان»محصول مشترک ایران و افغانستان است که در سال۹۷ برای نمایش عمومی آماده شده است وروایتگر قصه زندگی عظیم(محسن تنابنده) مهاجر افغانستانی مقیم ایران است.محسن تنابنده،مجتبی پیرزاده،فرشته حسینی،فاطمه حسینی،فاطمه میرزایی،محیی رضایی، سعید چنگیزیان و علیرضا استادی از بازیگران این اثر هستند.

ایران

بنابر اعلام معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، پروسه انتخاب نماینده ایران برای اسکار۲۰۱۹ مانند سال‌های قبل انجام خواهد گرفت. مدتی پیش بود کهکانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار نامه‌ایاز سازمان سینمایی خواست تا انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار۲۰۱۹ برعهده خانه سینما قرار بگیرد. حال طبق جدیدترین اخبار رائد فرید‌زاده؛ معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره چگونگی انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمیاسکارتوضیحاتی داد و گفت: انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار۲۰۱۹ همچون روال سابق و سال‌های گذشته با همکاری و مساعدت خانه سینما صورت خواهد گرفت. انتخاب نماینده ایران برای اسکار۲۰۱۹ مانند سال‌های پیشین بوده و توسط هیات انتخابی شامل: افراد منتخب خانه سینما، سایر افراد مشخص‌شده و همچنین یک نماینده از فارابی صورت خواهد گرفت. اما چند روز پیش مطلبی در رسانه‌‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که کدام یک از آثار سینمای ایران شانس انتخاب و حضور در اسکار را دارند. براساس این مطلب، فیلم‌های «بدون تاریخ، بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «عصبانی نیستم»از رضا درمیشیان، «سد معبر» ساخته محسن قرایی،«آن‌سوی ابرها»به کارگردانی مجید مجیدی،«خفگی»به کارگردانی فریدون جیرانی،«خانه دختر»شهرام شاه‌حسینی، «اسرافیل» ازآیدا پناهنده، «لاتاری»به کارگردانی محمدحسین مهدویان،«به وقت شام» از ابراهیم حاتمی‌کیا، «خوک»ساخته مانی حقیقی، «فراری»به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «چهارراه استانبول»از مصطفی کیایی، «دارکوب » به کارگردانی بهروز شعیبی، انیمیشن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «دلم می‌خواد» از بهمن فرمان‌آرا،«تنگه ابوقریب»از بهرام توکلی و«شعله‌ور»به کارگردانی حمید نعمت‌اله را می‌توان از شانس‌های اصلی انتخاب به‌عنوان نماینده اسکار ایران در سال۲۰۱۹ دانست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است