سیمرغ داران فجر ۳۷ مشخص شدند/ صدرنشینی نرگس آبیار و فیلمش | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷
صبا گزارش می دهد؛

سیمرغ داران فجر ۳۷ مشخص شدند/ صدرنشینی نرگس آبیار و فیلمش

سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر با معرفی سیمرغ داران در بخش های مختلف به پایان رسید و فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار 7 سیمرغ را به خانه برد.

سیمرغ داران فجر 37 مشخص شدند/ صدرنشینی نرگس آبیار و فیلمش

به گزارش خبرنگار صبا، سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن به گام آخر رسید و با برپایی اختتامیه در برج میلاد برندگان این رقابت سینمایی معرفی شدند.
این برنامه زیر باران زمستانی ساعت ۱۸:۳۳ و تنها با سه دقیقه تاخیر شروع شد و از حواشی جالب آن اعتراض مردمی بود که کارت اختتامیه داشتند ولی جایی برای  نشستن در طبقه همکف نداشتند. مشخص نیست این کارت ها که ویژه هنرمندان و اهالی رسانه است چطور به بازار آزاد رسیده است!
جدا نبودن آسانسور اهالی رسانه و منتقدان از مردمی که قصد داشتند به هر طریقی در اختتامیه شرکت کنند از دیگر مشکلات این برنامه بود.
حضور جمشید مشایخی و علی نصیریان به عنوان پیشکسوتان سینما از دیگر نکات این برنامه بود. البته علی نصیریان نامزد دریافت سیمرغ نیز بود. داوران جشنواره نیز در مراسم حضور یافته بودند. سیروس الوند که فیلمش در بخش خارج از مسابقه حضور داشت و از این موضوع دلخور بود نیز در اختتامیه حضور داشت. البته برخی از عوامل فیلم های حاضر در جشنواره از جمله «درخونگاه» نیز ابتدا جایی برای نشستن نداشتند.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه اختتامیه بود. مرضیه هاشمی گوینده و مجری خبر که چندی پیش توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده بود نیز در سالن حضور داشت. خانواده‌های شهدای امنیت، مدافع حرم و… نیز در سالن حضور دارند.
محمدرضا شهیدی فرد با حضور روی صحنه به شوخی گفت: فکر نمی‌کردید سر موقع مراسم را شروع کنیم!
وی افزود: مهم ترین قسمت جشنواره فیلم فجر، اختتامیه است و اهالی رسانه اضطراب بیشتری برای دانستن نتیجه دارند تا کاندیداها.
شهیدی فرد تاکید کرد: استاد علی نصیریان و استاد جمشید مشایخی حضور دارند که روشنی بخش این مراسم هستند. فوت همسر علی نصریان را خدمت ایشان تسلیت می گویم. همچنین در این جمع خانواده شهدا هستند که باعث افتخار است.
وی خطاب به هوتن شکیبا بازیگر «شبی که ماه کامل شد» گفت: هوتن شکیبا یک فرود جدی در سینما داشته است.
مجری برنامه به برخی اسامی کاندیداها اشاره کرد و دنبال جای آنها در سالن گشت.
ابراهیم داورغه‌زاده دبیر جشنواره در سخنانی گفت: با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم.  سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.
وی افزود: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.
دبیر جشنواره تاکید کرد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.
او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.
دبیر جشنواره ملی فیلم فجر گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون کرد تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند. جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.
نوبت به سیمرغ ها رسید
پس از صحبت های دبیر نوبت به اهدای سیمرغ های بخش مستند، کوتاه، انیمیشن، هنر و تجربه، فیلم اول رسید.
سمیرغ بلورین بهترین فیلم‌کوتاه به فیلم «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. محمد کارت ابراز امیدواری کرد که حضور فیلم‌های کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر مستمر باشد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌ مستند به فیلم «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد. بابک بهداد در سخنانی گفت: سینمای مستند سینمایی است که سینمای داستانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. امیدوارم مشکلات سینمای مستند ما به زودی حل شود.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه اول» به «مسخره باز» همایون غنی زاده اهدا شد.
خیال محمد مهاجر افغانستانی جایزه این بخش را از طرف غنی زاده گرفت و گفت: از آقای غنی زاده خواستم‌که از مشکلات مهاجران افغان بگوید و ایشان از من خواستند که در این جمع باشم و از مشکلات آنها بگویم. مگر مردم ایران در کشور خودشان کم مشکل دارند که من از مشکلات خودمان بگویم؟ باید به هم امید دهیم و از مردم ایران ممنونیم بابت میزبانیشان. امید که رنگ آرامش به کشورمان بازگردد.
انصراف همایون غنی زاده از گرفتن سیمرغ
در ادامه اعلام شد همایون غنی زاده از گرفتن سیمرغ انصراف داده است. در متن نامه او که توسط خیال محمد خوانده شد آمده است: با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.
متن کامل نامه غنی زاده که در اختیار صبا قرار گرفت بدین شرح است: «کارگردان موفق برگزیده باید موفق شده باشدکه نگاه نو و جدیدی رادر جشنواره تزریق کرده باشد. حال آن‌که آن‌چه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است.
لذا ضمن خرسندی و قدردانی از ایجاد فرصت حضورم در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه، یعنی نگاه نو معذورم.
امید که در دوره‌های دیگر، کارگردان مقبول‌تری برای این جشنواره باشم.

امضا: همایون غنی‌زاده»

محمدرضا شهیدی فرد درباره فیلم «۲۳نفر» گفت: امسال فیلمی را دیدیم که به سرگذشت ۲۳ آزاده دفاع مقدس می پرداخت. وی مخاطبان را دعوت کرد تا بخشی از فیلم را مشاهده کنند.
وی افزود: امسال در جشنواره چند فیلم داشتیم که پژوهش هایی جدی داشتند که یکی از آنها فیلم «۲۳ نفر» است و آقای مهدی جعفری با تلاش و تحقیق های بسیار توانستند فیلم را بسازند و فیلم حال آدم را خوب می کند.
سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی برای «۲۳ نفر»
سپس ۲۳ آزاده به همراه بازیگرانشان در فیلم روی صحنه آمدند و در حضور گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شاهسواری تجلیل شدند. حاضران در مراسم این افراد را ایستاده تشویق کردند.
گوهر خیراندیش در سخنانی گفت: سلام‌ می کنم خدمت شما عزیزان و سلام به شما قهرمانان کشورم. استاد نصریان و مشایخی ببخشید که وقت شما را می گیرم. با این‌پای خرد شده به سینما رفته بودم که نتوانستم بسیاری از فیلم ها را ببینم.
وی افزود: رفتم به سینما آستارا که فیلم آقای میرکریمی قصر شیرین و مردی بدون سایه رییسیان را ببینم. ما بین این فیلم ها حس کردم یک فیلم ‌جنگی هم است و ‌می خواستم بخوابم ولی وقتی شروع شد نتوانستم آن را نگاه نکنم، دیدم با یک فیلم با استاندارد جهانی روبرو هستم. با قاب بندی ها، بازیگری، کارگردانی و فیلمبرداری فوق العاده ای روبرو شدم و فیلمی‌ که می توانست شما را درگیر کند.

این بازیگر با اشاره به فیلم «۲۳ نفر» بیان کرد: هیچ انسانی نیست که بتواند خاک وطنش را بیخیال شود، قطعا «۲۳ نفر» می تواند فیلم پرفروشی شود. تا آخر فیلم آن را تحسین کردم و اشک ریختم.

وی در پایان بیان کرد: ملاصالح کسی است که در دوره های مختلف زجر کشیده و این ۲۳ نفر علاوه بر رشادت های خودشان از ملاصالح هم به ما گفتند. دخترم و حبیب احمدزاده به من گفتند نروی روی صحنه و ملاصالح را ببوسی که گفتم توجیه هستم که نباید این کار را کنم و از دور روی شما را می بوسم و سر تعظیم فرود می آورم.

سپس حبیب احمدزاده پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به خیراندیش گفت: در اسلام حکمی داریم که در حال حاضر گوهر خیراندیش می‌تواند با بچه‌های بازیگر بیست و سه نفر دست بدهد و آنها را ببوسد!
مجتبی فرآورده پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی گفت: این جایزه را از طرف خودم و ‌مهدی جعفری به کسانی که ۸ سال و سه ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند تقدیم می کنم.
تعدادی از آزاده‌ها روی صحنه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سلفی گرفتند.
در ادامه مراسم وزیر ارشاد پیام روحانی رییس جمهوری خطاب به جشنواره را خواند. در بخشی از این پیام آمده بود: «در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای
سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه
به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های
مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با
امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از
دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. سینمای ایران می‌تواند در عین آموزندگی و
ایجاد سرگرمی، با اشتغال‌زایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقش‌آفرین باشد و
هم با ترمیم شکاف‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک، وحدت‌آفرینی کند. فعالان این
سینما می‌توانند با آثار خود برای هم‌میهنان، آرامش مناسبی در برابر
التهاب‌آفرینان بسازند؛ مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه
می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به
جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت
جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر
فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش
برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.»

پخش کلیپی از حمایت هنرمندان از مظلومان جهان و مخالفت با سیاست‌های ترامپ و همدستانش در جهان عرب دیگر بخش مراسم بود.

شهیدی فرد در ادامه به حضور مرضیه هاشمی که مدتی بازداشت بود اشاره کرد و گفت او تاوان زندگی اش در ایران را داده است.

پوران درخشنده، ریما رامین فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری داوران بخش سودای سیمرغ برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند. مهرزاد دانش بیانیه هیات داوران را خواند.
سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید. ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.
سیمرغ بهترین جلوه های ویژه بصری توسط محمود کلاری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید. محمدرضا شجاعی پس از دریافت این جایزه ضمن تشکر از هیات داوران گفت: از هر دو پروژه ای که در آن همکاری داشتم هم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هم «شبی که ماه کامل شد» تشکر می کنم. از مجموعه عواملی که از ایده تا اجرا به من کمک کردند.
سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» رسید.
محمدرضا شهیدی فرد مجری مراسم گفت: به نظرم امسال اولین سالی است که دو خانم مطرح سینما داور بخش سودای سیمرغ هستند.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم‌ «متری شش و‌ نیم» تعلق گرفت. ایرج شهزادی پس از دریافت این سیمرغ ضمن تشکر از هیات داوران گفت: قبل از هر چیز به بقیه همکارانم در بخش صدا که نامزد بودند تبریک بگویم. از همکاران خودم در صحنه و بچه های استودیو تشکر کنم و همینطور از سعید روستایی و آقای ساداتیان و تیم درجه یک «متری شیش و نیم» و تیم «ناگهان درخت» و تیم «سرخپوست» تشکر می کنم.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد. مهرشاد ملکوتی پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: از محمدحسین مهدویان تشکر می کنم و همچنین از همه عوامل «ماجرای نیمروز: رد خون» ممنونم.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به  بهرام ‌دهقانی برای فیلم ‌متری شش و ‌نیم اهدا شد. شهیدی فرد ابراز امیدواری کرد در سال های بعد پلان های تکراری کمتری در فیلم ها ببینیم.
جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم به جای دهقانی جایزه را دریافت کرد.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین اهدا شد.
محمود کلاری هنگام اهدای سیمرغ بهترین فیلمبرداری گفت: به همکاران خودم تبریک‌ می گویم. سطح فیلمبرداری در ایران حقیقتا بالاتر رفته و هم سطح استاندارهای جهانی است. کاش می توانستم افراد بیشتری را انتخاب کنم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی  ابیانه برای فیلم  غلامرضا تختی اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای شبی که ماه کامل شد، رسید. فرشته صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: واقعا خیلی سپاسگزارم از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.
محمدرضا شهیدی فرد نیز گفت: معلوم است که انتخاب هیات داوران دقیق بوده است چون در سالن هم میزان تشویق‌ها مشخص است انتخاب شما کدام است.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد. حاضران در سالن ایستاده استاد نصیریان را تشویق کردند.
محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
پشت تریبون قرار گرفت.  او گفت: اعتراف می کنم خیلی سخت بود. من همه این
بازیگرها را دوست دارم. جوانترها مثل بچه های من و بزرگتر حکم استادی من را
دارند ولی یک بار در زندگی یک نفر مثل من پیش می آید که آقای نصیریان را
برای دریافت سیمرغ روی سن دعوت کند.
علی نصیریان به شوخی سیمرغ مکمل را سیمرغ درجه دو خواند.  علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال نداشتم. برای مشکلاتی که این روزها داشتم نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.
وی افزود: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم
جمشید مشایخی بعد از پایین آمدن علی نصیریان او را در آغوش گرفت و دقایقی با هم گپ زدند.
مشایخی در سخنانی گفت: اولین کار تئاترم را با علی نصریان انجام دادم. من عاشق این دوست و همکارم هستم.

وی افزود: او قسمتی از وجودش همسرش را از دست داده است. نمی‌خواستم‌ تسلیت بگویم ولی مجبورم.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنر و‌ تجربه» به فیلم سینمایی «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده تعلق گرفت.
همایون غنی زاده این سیمرغ را گرفت
همایون غنی زاده در این بخش روی سن آمد و گفت: آقای نصیریان گفتند بعد از چهل سال جایزه گرفتند آنوقت من در یک شب دو سیمرغ دارم می گیرم. سیمرغ اول را نگرفتم چون دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من نگاه نویی  به سینما تزریق نکرده است  ولی این جایزه را دوست دارم و ‌می گیرم. از هیات انتخاب تشکر می کنم و آن جایزه را نمی خواهم. می شود این جایزه را به من دهید؟
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» رسید. شاکردوست با گریه زیاد روی صحنه رفت.
الناز شاکردوست گفت: همیشه خیال می‌کردم این مسیر را می‌دوم، نشد که بدوم اما آمدم. تشویق‌های شما ارزش جنگیدن را داشت. نرگس آبیار در تاریک‌ترین بخش زندگی ام فرصت نبوغ و تجربه را به من داد.
وی افزود: نقش فائزه برای من مسئولیت زیادی داشت. فایزه نقش مادری است که به جز خوشبختی فرزندانشان هدف دیگری ندارند ولی امان از جنگ. امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش حان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.
سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت. هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که ۱۶سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم.
وی افزود: از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.
پس از یک استراحت کوتاه، عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره به جمع هیات انتخاب پیوستند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به  محسن قرایی و‌محمد داوودی برای فیلم «قصر شیرین» تعلق گرفت.
 سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای «سرخپوست» اهدا شد. در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد. محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم «سرخپوست» که به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت کرد، گفت: برای آقای جاویدی مشکلی پیش آمد نتوانستند بیایند. از من خواستند از این فرصت استفاده کنم از مردم تشکر کنم که با استقبال فوق العاده از سرخپوست به ما خیلی انرژی دادند.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. وی در سخنانی گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در ۵۰درجه گرما سختی ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمدحسین قاسمی برای فیلم‌ «شبی که ماه‌کامل شد» اهدا شد.
در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده به رای مردم روی سن حضور یافت. وی گفت: همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند. امشب می خواهیم فاصله این ۵فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم به فیلم «متری شیش و نیم» به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان و کارگردانی سعید روستایی تعلق گرفت.
شاهسواری آرای پنج فیلم برتر را چنین اعلام کرد: ماجرای نیمروز: رد خون به تهیه کنندگی محمود رضوی با ۷۸/۵ رده پنجم، شبی که ماه کامل شد به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی ۷۹/۷۵ رده چهارم، غلامرضا تختی به تهیه کنندگی سعید ملکان ۸۴/۲۵ رده سوم، سرخپوست به تهیه کنندگی محید مطلبی ۸۶/۲۵ رده دوم، و جایزه تماشاگران به فیلم متری شیش و نیم به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان با ۸۸/۲۵ در رده اول.
سعید روستایی خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبالتان‌ گشتم‌ ولی پیدایتان نکردم. من پشت دستم را داغ می کنم تا دیگر پلیس از جلوی دوربین من رد نشود.
سیدجمال ساداتیان نیز گفت: متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. ۵ ماه فیلمبرداری و ۱۵ ماه پیش تولید و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می شود تصویر به خدمت می آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر ۲ تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما ۲۰۰ میلیارد باشد؟
تهیه کننده «متری شیش و نیم» در پایان این مراسم بیان کرد: سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.
در بین فیلم های بحث برانگیز جشنواره «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سرخپوست» کمترین توجه هیات داوران و جوایزه را کسب کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است