جشنواره موسیقی فجر ۳۴ به گام آخر رسید/ یادی از محمدرضا شجریان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۷
با اجرای موسیقی و بدون سخنرانی اضافه؛

جشنواره موسیقی فجر ۳۴ به گام آخر رسید/ یادی از محمدرضا شجریان

اختتامیه سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای موسیقی در سبک‌های مختلف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، اختتامیه سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با  اجرای موسیقی در سبک‌های مختلف ساعت ۱۹ سه شنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.
در بدو ورود مهمانان به اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با کتابی از دستاوردهای این دوره از آنها استقبال کردند.
پس از پذیرایی کوتاه و قرائت قرآن مراسم با یک ربع تاخیر به صورت رسمی آغاز شد.

سرود ملی کشور با اجرای گروه سی و دو نفره کر اردیبهشت و نوازندگی پیانو حاج هاشمی به رهبری حمید عسگری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران اجرا شد و در ادامه قطعه ای با شعر وحشی بافقی و تنظیم حمید عسگری و قطعه گل پامچال اجرا شد.

پس از آن گروه موسیقی «روشنا» فعال در حوزه موسیقی دستگاهی ایران به اجرای برنامه پرداخت.
پس از آن برنامه با صحبت‌های مجری برنامه ادامه یافت و شاهین فرهت دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر را برای سخنرانی دعوت کرد.
شاهین فرهت از تحقق آرزوی خود در این جشنواره گفت: این جشنواره مطمئن‌ترین زمان برای اجرای موسیقی است. امسال آرزوی دیرینه من به حقیقت پیوست و آثار آهنگسازان ایرانی تم جشنواره اجرا شد. آثار آهنگسازان ایرانی توسط گروه‌های خارجی که ما دعوت کردیم و آثار آهنگسازان جهان توسط گروه های ایرانی اجرا شد و این نبوغ و پیشرفت حوانان و موزیسین‌های ما را می‌رساند.
وی افزود: موسیقدانان ایرانی کار را با شوق و حدیت دنبال می کنند. ما راه طولانی در پیش داریم و باید خلاقیت در جوانان را پرورش دهیم.
فرهت درباره استانداردهای جهانی گفت: میکروفون در اجرای زنده فایده ندارد و زمانیکه اجرای ارکستر زنده است نباید اینهمه میکروفون جلوی آن ها گذاشت. موسیقی تعارف ندارد و بزرگان موسیقی کشور باید به کارهای جوانان توجه داشته باشند تا آن‌ها در عرصه بین‌الملل دیده شوند.
دبیر جشنواره موسیقی فجر ۳۴ در پایان گفت: این دوره از جشنواره برای من خاطره‌انگیز است و از وزیر ارشاد و همراهان ایشان تشکر می‌کنم و مطمئنم آثار موسیقیدانان ایرانی در جهان دیده می‌شود.
پس از آن مراسم با تشویق حضار و یاد آثار محمدرضا شجریان پیگیری شد. برنامه بعدی در اختتامیه  اجرای گروه «خنیاگران مهر» به رهبری بهزاد عبدی بود.
در ادامه بخش تجلیل از کریم صالح عظیمی، رامین جزایری و فخری ملک‌پور بپیشکسوتان موسیقی برگزار شد. در این بخش کلیپی از دستاوردهای این سه هنرمند برای مخاطبان پخش شد.
پس از آن مجری، استاد مجید کیانی نوازنده سنتور، عباس صالحی وزیر ارشاد، مجید حسینی، شاهین فرهت، داود گنجوی و فریماه قوام صدری را برای‌ ارائه لوح تقدیر به بالای سن دعوت کرد و در ابتدا از کریم صالح عظیمی تجلیل شد سپس لوح تقدیر به رامین جزایری و فخری ملک پور نیز تقدیم شد.
پس از تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، عباس صالحی وزیر ارشاد با بیان اینکه موسیقی ایرانی اصالت ایران را نشان می‌دهد گفت: موسیقی ایرانی به دلیل قدمت و اصالت آن در این مرز و بوم شناخته می شود.
وی افزود: موسیقی ایرانی با کلمه و کلمات عجین شده است و ترکیب نوا و کلمه ویژگی خاصی به موسیقی ما داده است و با طعم عرفان آمیخته شده است. هرچند ظلم زیادی به این حوزه شده است و در ادوار مختلف همواره این جفا وجود داشته است اما موسیقی ایرانی فرصت برای ایران و ایرانی است چراکه حافظ هویت ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر می ‌خواهیم به جهان راه پیدا کنیم با موسیقی و نوای ایرانی این مسیر هموار می‌شود. جشنواره خط اتصالی است بین استادان و نسل‌های موسیقی ایران و با حضور ده ها گروه از استان های مختلف تهران را به ایران وصل می‌کند.
صالحی در پایان توضیح داد: اینکه ما امسال را با چهل سالگی انقلاب پیوند زدیم نشان از گستردگی این جشنواره است و از دبیر جشنواره و کسانی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند تشکر می‌کنم.
پس از صحبت‌های وزیر نوبت به اجرای گروه یاقلیق رسید  اما در ادامه مجری برنامه خبر ناگوار سقوط فرزند هوشیار خیام‌ (آهنگساز بین‌المللی) را که در سالن حضور داشت به مخاطبان‌ رساند.

همنوازی حسام اینانلو نوازنده کمانچه و رضا عسگرزاده نوازنده دودوک آخرین اجرای اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود.

در این مراسم که اجرای آن را فرزاد جمشیدی برعهده داشت، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه‌ای، هومان اسعدی، حسین بهروزی‌نیا، احمد صدری، فریماه قوام‌صدری، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی، ناصر آقایی، هادی منتظری، علی مغازه‌ای، علیرضا میرعلی‌نقی، رافائل میناسکانیان، بیژن بیژنی و … حضور داشتند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است