کارگردان نامدار سینمای سوییس درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲
در 89 سالگی؛

کارگردان نامدار سینمای سوییس درگذشت

کلود گورتا کارگردان صاحب نام سینمای نو سوییس روز چهارشنبه 20 فوریه در شهر ژنو در 89 سالگی درگذشت.

به گزارش صبا به نقل از گاردین، کلود گورتا کارگردان صاحب نام سینمای نو سوییس در ۸۹ سالگی درگذشت.

این کارگردان بیش تر برای فیلم «دعوتنامه» (۱۹۷۳) که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد و فیلم «بافنده» (۱۹۷۷) که موجب شهرت بین المللی ایزابل هوپر گردید، شناخته می شد.
کلود گورتا که در سال ۱۹۲۹ بدنیا آمد، یکی از رهبران اصلی سینمای نو سوییس در اوایل دهه ۷۰ میلادی به شمار می آمد. سینمایی که در آن دیدگاه رایج از سوییسِ کاملا مرفه کاملا دگرگون شده بود.
این کارگردان به همراه آلن تانر، میشل سوتر، ژان لویی روی و ژان ژاک لاگرانژ ۵ کاگردان مطرح سوییسی بودند که سینمای نو این کشور را بوجود آوردند.
گورتا هرگز سینما را به صورت آکادمیک نیاموخته بود او در این باره زمانی گفته بود: سینما را با دیدن فیلم های خوب یاد گرفتم.
اولین فیلم بلند گورتا در سال ۱۹۷۰ با نام «مرد دیوانه» با شرکت فرانسوا سیمون بازیگر محبوب وی ساخته شد. این فیلم در آن زمان نتوانست پخش کننده مناسبی پیدا کند بنابراین گورتا به تلویزیون پناه آورد و فیلم خود را در آنجا به نمایش در آورد.
اما مهم ترین دستاورد دوران سینمایی گورتا به سال ۱۹۷۳ و فیلم «دعوتنامه» بر می گردد. این فیلم درباره یک مرد مجرد میان سال است که یک خانه روستایی را خریداری می کند. «دعوتنامه» در کنار نامزدی جایزه اسکار توانست جایزه ویژه هیات داوران کن سال ۱۹۷۳ را نیز به طور مشترک از آن خود کند.
خبر درگذشت کلود گورتا در حالی روز چهارشنبه ۲۰ فوریه منتشر شد که کمتر از یک هفته از خبر درگذشت یکی دیگر اسطوره های صنعت سینمای سوییس یعنی برونو گانتس بازیگر فیلم های «ابدیت و یک روز» و «سقوط» می گذشت.
 
محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است