جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷ به پایان راه رسید/ جایزه بهترین کارگردان برای سروش صحت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۵
صبا گزارش می دهد؛

جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷ به پایان راه رسید/ جایزه بهترین کارگردان برای سروش صحت

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر پنجشنبه 5 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.
جشنواره جهانی فیلم فجر 37 به پایان راه رسید/ جایزه بهترین کارگردان برای سروش صحتبه گزارش خبرنگار صبا، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه در تالار وحدت به گام آخر رسید و برندگان این رویداد سینمایی پس از ۱۰ روز برپایی معرفی شدند.
در این مراسم رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: حضور شما در اختتامیه را خوش آمد می گویم.

از چهار سال پیش که من مسئولیت این جشنواره را با کمک همکاران خبره ام در حوزه بین الملل سینما برعهده گرفتم و سعی کردیم جایگاه درستی را در اندازه سینمای ایران ایجاد کنیم قصد داشتم سخنرانی خاصی در اختتامیه نداشته باشم و امسال نیز این رسم را حفظ می کنم.

وی افزود: امسال با تحریم های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم اما علیرغم همه مشکلات به خاطر شان سینمای ایران در جهان شاهد برگزاری جشنواره ای باشکوه بودیم.بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند.

میرکریمی تاکید کرد: من با یک بیت از قطعه ترکی اجرا شده بسیار خاطره دارم که اینگونه است «کوچه ها را برای این که دوست من از راه می رسد آب پاشی کرده ام که گرد و خاک او را آزار ندهد» ما نیز کوچه ها و شهر را برای حضور مهمانان عزیزی از سراسر دنیا آماده کردیم تا در یکی از قدیمی ترین قستیوال های مهم دنیا در غرب آسیا حضور داشته باشند.

وی با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزیر ارتباطات و شهرداری تهران عنوان کرد: همه حامیان در حد و توان خود به این حرکت ملی و بین المللی کمک کردند و باید از همه آن ها تشکر کنم.

 
جایزه نت‌پک

«خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از
ایران

فرزاد خوشدست از داوران این بخش جشنواره به ویژه غلامرضا موسوی تشکر کرد و گفت: دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح طلب هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. همچنین من مطلع شدم به زودی دختردار می شوم. من از توماج دانش بهزادی نیز تشکر می کنم.

دیپلم افتخار بهترین فیلم «بین الادیان»

«شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید
محمودی از افغانستان


نوید محمودی که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی سن رفت، گفت: به دلیل این که فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان». جمشید اینجا نیست و من جایزه اش را می گیرم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوه گاه شرق»

«اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از
ترکیه و بلغارستان

دیپلم افتخار صلح

«امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه

تندیس و دیپلم افتخار جایزه محمد امین(ص)

«حمید» به کارگردانی اعجاز خان از هند

رضا کیانیان درباره جایزه «محمد امین(ص)» گفت: بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

تندیس بهترین فیلم اول

«جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از
روسیه

تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی

«قربانی» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از
ایران

مهدی محمدنژادیان کارگردان فیلم «قربانی» بعد از دریافت جایزه گفت: هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.

تندیس بهترین کارگردان آسیایی

هو منگ برای فیلم «عبور از مرز» از چین

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی

«شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید
محمودی از افغانستان

نوید محمودی بعد از دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی گفت: من بیش از ۳۴ سال است که در ایران مهاجر هستم. مطمئن هستم همه شما در کوچه‌ها و خیابان‌هایتان مهاجران افغانستانی را دیده‌اید. خواهش می‌کنم هرچقدر که از دست شما برمی‌آید به مهاجران محبت کنید برای اینکه «بی‌سرزمینی» درد بزرگی است. به همه عوامل فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم فیلم بعدی در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی

«جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه کنندگی
محمدعلی طالبی از ایران

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم «جای خالی دوست» در کلیپی که برای جشنواره ارسال کرده بود، گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیات داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می تواند لحظه های شیرینی داشته باشد بیندیشند؛ مثل همین لحظه ای که می تواند لبخند بر لبان ما بنشیند.

جایزه این هنرمند را نیلوفر روزبهانی دریافت کرد. وی در سخنانی گفت: تشکر می کنم از استاد محمدعلی طالبی که مرا به این مراسم دعوت کرد تا در خدمت شما باشم.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه

«افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا-
پتی از سوئد

سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران

بهترین طراحی لباس برای «پرنده بهاری» به
کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین

تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد

جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به
کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک

دیپلم افتخار بازیگر مرد

نوید محمدزاده قبل از اعلام برگزیده بخش بازیگر مرد اعلام کرد، من این سیمرغ که نشان می دهند بیشتر از آن یکی که خودم قبلا گرفته ام، دوست دارم. آقای میرکریمی یکی از این سیمرغ ها به من بدهید.

علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به
کارگردانی سروش صحت

علی مصفا پس از دریافت جایزه اش گفت: ظاهرا یکی در آن بالا و یکی در پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم! از سروش صحت برای این همکاری تشکر می‌کنم.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن

مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به
کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان

تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه

گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم
«واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان

تندیس سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی

سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران

جشنواره جهانی فیلم فجر 37 به پایان راه رسید/ جایزه بهترین کارگردان برای سروش صحت

سروش صحت بعد از دریافت سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی گفت: از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را باهم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست دوست داشته باشیم آنوقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

سیمرغ زرین بهترین فیلم

«جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و
تهیه کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است