تلویزیون این روزها مخاطبان کمتری دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵

تلویزیون این روزها مخاطبان کمتری دارد

مجری سال‌های نه چندان دور برنامه "تصویر زندگی" مجله خانوادگی شبکه دو سیما می‌گوید: اگر برنامه های خانوادگی مخاطبان کمتری دارند، به دلیل کمتر شدن مخاطبان تلویزیون است و این میان برنامه‌سازان تقصیری ندارند.

الهام صفوی‌زاده مجری برنامه “تصویر زندگی” که در سال‌های دهه ۸۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شد و در رویکرد مجله‌ای نسبت به برنامه‌های خانواده محور از پیشتازان است، درباره سابقه اجرایش در این برنامه می‌گوید: من قبل از اجرای “تصویرزندگی” همیشه در شبکه سه و پنج اجرا می‌کردم. اما محمد قنبری که تهیه‌کننده شبکه دو سیما بود، به من گفت که قرار است فضای متفاوتی را با برنامه “تصویر زندگی” به تلویزیون بیاورد. او گفت که این برنامه فضای پویایی دارد و روزبه بمانی هم مجری دیگر این برنامه است که البته او یک هفته بعد از اجرا ممنوع التصویر شد و من به تنهایی برنامه را اجرا کردم.
وی ادامه می‌دهد: این برنامه با فرم مجله‌ای به عرصه‌های مختلفی می‌پرداخت و من در طول سال‌های مختلف با چهار تهیه کننده در این برنامه همکاری کردم. اگرچه پیش از این برنامه “سیمای خانواده” از شبکه یک روی آنتن می‌رفت، اما “تصویر زندگی” به نوعی اولین برنامه مجله خانوادگی در تلویزیون محسوب می‌شد. ضمن اینکه “تصویر زندگی” به صورت زنده روی آنتن می‌رفت. در بخش‌های هنری، پزشکی، اجتماعی، اقتصادی مهمانانی به برنامه دعوت می‌شدند که برای مردم جذاب بود که می‌توانستند نظراتشان را در برنامه مطرح کنند و بازخورد بگیرند.
صفوی‌زاده با آسیب‌شناسی برنامه‌های خانوادگی فعلی سیما بیان می‌کند: به نظرم اکنون هم برنامه‌هایی که تهیه‌کننده و مجریان خوبی دارند، دیده می‌شوند. اما به طور کلی تلویزیون این روز‌ها مخاطبان کمتری دارد و در این میان برنامه سازان و عوامل برنامه‌ها بی‌تقصیرند. در دوره‌ای که ما اجرا می‌کردیم، مردم ارتباط بهتری با تلویزیون داشتند و شبکه‌های ماهواره‌ای کمتر در سبد مصرفشان بود. ضمن اینکه ما هم سعی می‌کردیم در اجرا صمیمی، ساده و راحت باشیم.
وی همچنین خاطرنشان می‌کند: با این حال من معتقدم هنوز هم می‌توان مردم را با برنامه‌های داخلی جذب کرد. مثل برنامه “خندوانه” که توانسته مهمانانی را پای گفت‌و‌گو بنشاند که مردم دوست دارند درباره آن‌ها بیشتر بدانند. مردم دوست دارند هنرمند جلوی دوربین خودش باشد. امروزه فرم و ساختار راحت در برنامه‌سازی قابل قبول‌تر است. بیننده می‌خواهد مسائل زندگی روزمره‌اش را در تلویزیون ببیند. حال می‌توان در این صمیمیت چارچوب‌ها را هم حفظ کرد و به خط قرمز‌ها هم قائل بود.
مجری برنامه متوقف شده “جمعه ایرانی” درباره علت جدایی‌اش از اجرای برنامه‌های “تصویر زندگی” توضیح می‌دهد: در آن دوره وقتی مدیریت شبکه‌ها تغییر می‌کرد و ما نمی‌توانستیم با آن مجموعه کنار بیاییم به سراغ برنامه و فضایی دیگر می‌رفتیم. در نتیجه من هم همراه تیم برنامه از آن جدا می‌شدم.
صفوی‌زاده همچنین معتقد است که یک برنامه می‌تواند سال‌های سال ادامه پیدا کند و نه تنها مخاطبان خود را از دست ندهد بلکه روز به روز اعتماد مخاطبان را جلب کند. وی در این باره می‌گوید: خیلی خوب است که تلویزیون از تریبون عمومی‌اش بهره ببرد. مخاطبان اگر به یک برنامه اعتماد کنند حرف دلشان را با آن در میان می‌گذارند. بدون نگرانی از اینکه میلیون‌ها نفر مخاطب آن گفته هستند. می‌توان ریزه کاری‌هایی را در برنامه‌های خانوادگی اعمال کرد که توجه مردم را جلب کند. اما نیاز است مدیران سازمان، مجریان و برنامه سازان خانوده در اتاق فکری برای آن طراحی وب رنامه ریزی کنند.
وی با اشاره به اینکه تفاوتی میان برنامه‌های خانوادگی در زمان‌های مختلف شبانه روز نیست و آن‌ها با رعایت استاندارد‌ها می‌توانند مشابه عمل کنند، توضیح می‌دهد: فرقی نمی‌کند یک برنامه خانوادگی در صبح یا عصر پخش شود. به نظرم مدیران و تهیه کنندگان هوشمند تلویزیون باید جرقه و موج مثبتی در این نوع برنامه‌ها ایجاد کنند تا مردم را دوباره به سمت تلویزیون سوق و آن‌ها را با این رسانه آشتی دهند. متاسفم که از یکی از پزشکان شنیدم که برای آمدنش به یک برنامه تلویزیونی از او پول خواسته بودند. این اتفاق بسیار بدی است. آن‌هایی که می‌خواهند برنامه‌شان مخاطب داشته باشد، باید بهترین پزشکان و کار‌شناسان را به تلویزیون دعوت کنند نه اینکه ملاک دعوت از یک مهمان در حوزه سلامت یا هر حوزه دیگر میزان هزینه کردن او باشد.
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است