تماشاخانه ایرانشهر ۱۰ ساله شد/ درخواست برای نجات تئاتر شهر و راه اندازی پردیس صبا | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۶
صبا گزارش می دهد؛

تماشاخانه ایرانشهر ۱۰ ساله شد/ درخواست برای نجات تئاتر شهر و راه اندازی پردیس صبا

رییس تماشاخانه ایرانشهر در مراسم 10 سالگی این تماشاخانه از شهرداری تهران خواست تا امکان راه اندازی پردیس تئاتر صبا و نجات مجموعه تئاتر شهر از نابسامانی فضای اطرافش را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار صبا، بزرگداشت ۱۰ سالگی فعالیت حرفه‌‌ای مجموعه تئاتری ایرانشهر روز شنبه ۲۵ خردادماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این مراسم سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و رییس تماشاخانه ایرانشهر، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، شهردار منطقه ۶ تهران، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، ایرج راد، حسین مسافرآستانه از اعضای شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر، مجید جعفری جوزانی مدیر اسبق خانه هنرمندان، ابراهیم حقیقی طراح لوگوی تماشاخانه، طیبه سیاووشی از اعضای شورای شهر تهران، مریم معترف، محمد عمرانی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی و … حضور داشتند.
اجرای این مراسم را کوروش سلیمانی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون بر عهده داشت و در آغاز از مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر خواست، پشت تریبون قرار بگیرد.
ماجرای یک سوله مخروبه که به مرکز تئاتر تبدیل شد
 
مجید رجبی معمار در آغاز سخنانش از برخی افراد تاثیرگذار در توسعه فرهنگی شهر تهران تشکر کرد و گفت: امروز می خواهم از چند نفر در جشن ۱۰ سالگی تماشاخانه ایرانشهر تشکر کنم که البته هیچ ارتباطی به سابقه سیاسی آنها ندارد.
وی با بیان این که مدت ۳۹ سال در مسئولیت های مختلف فرهنگی و هنری کشور حضور داشته است، ادامه داد: ابتدا می خواهم از آقای غلامحسین کرباسچی تشکر کنم که در آغاز ورودش به شهرداری تهران تکان های اساسی به این شهر داد و یکی از این اقدامات موثر و ماندگار او ایجاد مراکز فرهنگی و هنری در ایران بود که نیاز آن مدت ها به شدت احساس می شد که از آن جمله می توان به فرهنگسرای بهمن و خاوران اشاره کرد.
رجبی
از تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران به عنوان یکی دیگر از اقدامات کرباسچی شهردار اسبق تهران یاد کرد و افزود: این مکان تا سال ۷۵ یک پادگان نظامی بود و با تلاش های آقای کرباسچی تبدیل به بوستان زیبای هنرمندان شد و ابنیه قدیمی آن را نیز به خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر بدل کرد که امروز ۱۰ سالگی آن را جشن می گیریم.
مدیرعامل خانه هنرمندان یادآور شد: حدود ۲۰ سال است که اصناف فرهنگی و هنری کشور جایی را برای گردهمایی های خود دارند که فعالیت های بزرگی در آن صورت بگیرد.
رجبی معمار از حضور مرتضی کاظمی به عنوان مشاور خوب در کنار مدیران وقت یاد کرد و ادامه داد: بسیاری از اتفاقات فرهنگی و هنری خوب در سطح شهر با مشاوره آقای کاظمی و دلسوزی های یک هنردوست به نام بهروز غریب پور شکل گرفته است و هنوز عکس افرادی که در راه اندازی این مکان در قلب تهران حضور تأثیرگذاری داشته اند، هست که از میان خاک های این ساختمان قدیمی با خون دل خوردن آن را به سرانجام رساندند و امروز به یک نهاد فرهنگی غیرسیاسی و کاملا فرهنگی و هنری تبدیل شده است.
وی
با اشاره به اقدامات فرهنگی و هنری محمدباقر قالیباف در دوران حضورش در شهرداری تهران افزود: در دوران آقای قالیباف نیز بیشترین توسعه فرهنگی را شاهدیم که از آن  جمله می توان به ایجاد پردیس های سینمایی بزرگ و تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد که باز هم حضور آقای غریب پور در تبدیل سوله های ایرانشهر به فضایی برای اجرا و تماشای تئاتر را شاهدیم.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه از زحمات جعفری جوزانی در دوران حضورش در مجموعه خانه هنرمندان تشکر کرد و گفت: آقای جعفری جوزانی نیز از سال ۸۸ مدیریت این مجموعه را بر عهده داشتند که کار سختی نیز در دوارن او انجام شد و توانست با ترفندهایی چرخ تماشاخانه ایرانشهر را به حرکت درآورد و پس از آن نیز سکان مدیریت این مکان به آقای سرسنگی واگذار شد که او هم از اهالی تئاتر کشور بود و براساس تجربه و تخصصی که داشت در جهت تقویت تماشاخانه ایرانشهر تلاش بسیار کرد.
رجبی معمار با اشاره به مسئولیت هایی که از سال ۷۳ تاکنون در بخش های مختلف فرهنگی و هنری کشور بر عهده داشته است، یادآور شد: اکنون حدود چهار سال است که این مسئولیت به بنده واگذار شده است و بدون هیچ تعارفی شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر را با حضور دوستانی متشکل از فرهاد مهندس پور، بهروز غریب پور، ایرج راد، حسین مسافر آستانه، آتیلا پسیانی و حسین پارسایی تشکیل دادیم و در این چهار سال هر گلی که به سر این مجموعه و تئاتر کشور زده شده است، ساخته و پرداخته حضور این دوستان در شورای سیاست گذاری بوده است.
رییس تماشاخانه ایرانشهر تاکید کرد: اگر چه بسیاری از روسا، ادای داشتن شورای سیاست گذاری را درمی آورند و معمولا تصمیمات را خودشان می گیرند، اما در این جا ما در طول ۵ سال گذشته از تجربیات و خرد جمعی همه این افراد بهره مند شدیم که این بهترین چیز برای تماشاخانه ایرانشهر بوده است چرا که در همه این سال ها با کیفیت بیشتر آثار نمایشی و افزایش تعداد مخاطبان این نمایش ها روبرو بودیم و هیچ اثری بدون مشورت شورای سیاست گذاری امکان اجرا روی صحنه این تماشاخانه را پیدا نکرد.
نگاهی آماری به مجموعه ایرانشهر
رجبی معماردر ادامه آماری از افزایش مخاطبان این تماشاخانه در طول سال های گذشته ارائه کرد و گفت: سالانه به طور متوسط ۹۸ هزار نفر از نمایش های تماشاخانه ایرانشهر بازدید می کنند که در هر سال به طور تقریبی افزایش ۳۰ هزار مخاطب تئاتر را به همراه داشته ایم.
رییس تماشاخانه ایرانشهر همچنین به همراهی این تماشاخانه با مرکز هنرهای نمایشی اشاره و تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته با سیاست های مرکز هنرهای نمایشی همسو بوده ایم و حتی یک مورد تئاتری که ناچار به خارج شدن از صحنه نمایش شود، نداشته ایم و اگر اخلالی هم در دو یا سه مورد از نمایش ها به وجود آمده است، به تذکر دوستانم به سرعت رفع شده است.
وی از حسرت ها و نگرانی های جامعه تئاتر کشور سخن گفت و تاکید کرد: مجموعه و پردیس تئاتر «صبا» که در طول چهار سال گذشته از سوی شهرداری تهران در خیابان شریعتی تهران ایجاد شده است، در انتظار امکانات تجهیز صدا و نور و … مانده است و امیدواریم که به همت شهرداری تهران این مجموعه به ناوگان تئاتر کشور افزوده شود.
افسوسی که برای خانواده تئاتر مانده است
رجبی معمار ادامه داد: غم و غصه دیگری که اهالی تئاتر دارند، وضعیت مجموعه تئاتر شهر است که در حدود ۴۵ سال محل اصلی تئاتر ایران بوده است و اکنون به دلیل فضای نامطلوب حاشیه آن از جمله وجود ورودی مترو و …  با مسایل مختلفی از جمله مسایل اخلاقی مواجه شده است و افسوس و اندوهی را برای جامعه تئاتری ایجاد کرده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همت شهرداری تهران و پیگیری های شهردار کنونی تهران، تجارب خوب ۲۰ سال گذشته این مجموعه در راه اندازی اماکن فرهنگی و هنری همچنان ادامه یابد و تجارب خوبی مثل احداث تماشاخانه ایرانشهر الگویی برای سایر شهرهای ایران شود.
اثرگذاری راه اندازی سالن های تئاتری در کاهش آسیب های اجتماعی
حسین مسافر آستانه عضو شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر و نخستین کارگردانی که در این تماشاخانه به اجرای تئاتر پرداخت، در ادامه این مراسم روی سن آمد و در سخنانی گفت: علاوه بر حضور دوستانی چون بهروز غریب پور که در راه اندازی این مجموعه حضور تأثیرگذاری داشتند، دکتر جوزانی نیز در اولین اقدامش در دوران ریاست بر این مجموعه در جهت فعال کردن تماشاخانه ایرانشهر زحمات بسیاری کشید و با استفاده از ارتباطات شخصی خود با سازمان توسعه فضاهای فرهنگی در شهرداری تهران در جهت به نتیجه رساندن این تماشاخانه تلاش کرد که از این بابت از او سپاسگزاریم.
این هنرمند از راه اندازی تماشاخانه ایرانشهر به عنوان یک کار منحصر به فرد در ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری از سوی شهرداری تهران یاد کرد و افزود: توقع دارم که این گونه اقدامات همچنان از سوی شهرداری تهران صورت بگیرد و مورد حمایت قرار گیرد چراکه بدون حمایت شهرداری، این مکان ها به حال خود رها می شوند،البته شاید بتوانند خودگردان باشند اما هدف ارتقای فرهنگ شهری را از دست خواهند داد.
وی سرمایه گذاری برای راه اندازی اماکن فرهنگی و هنری را سرمایه گذاری برای فرهنگ جامعه دانست و افزود: موفقیت ایرانشهر به این بود که مرکز تئاتر مفیدی را ایجاد کرد که این مهم در  جهت کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء فرهنگ اجتماعی بسیار تأثیرگذار است.
تئاتر امروز مصداقی از توسعه و تعالی جامعه شهری است
سیدمحمدمجتبی
حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در سخنانی که در قالب نوشته برای حاضران خواند، گفت: هنر خالق گفتگوست و گفتگو خالق جامعه. این ماهیت با معنابخشی به شهر و اصول شهروندی در اصلاح واستقرار هنجارهای فردی و گروهی نقش چشمگیری دارد و مسئولانه  به بهبود کیفیت زندگی اجتماعی مخاطبان خود می اندیشد و متضمن سرزندگی و نشاطی می شود که تعلق شهروند را به زمان و مکان خویش دوچندان می کند. شهرداری از آن رو که متولی شهر است و مروج فرهنگ شهروندی از توان ارتباطی هنر و الگوهای اعتباری ان در  جهت تحکیم و تثبیت هنجارهای اجتماعی و تعالی زیست شهری بهره برده است و یکی از جدی ترین کارکردهای خود را در توسعه مصادیق فرهنگ و هنر و مشارکت خواهی از آن یافته است. تئاتر ازمهمترین جلوه های هنری روزگار ماست که بنا به پیشینه، اثرگذاری آن در تعالی شهر و شهروندی مورد توجه ساختارهای اجتماعی بوده است. چرا که تئاتر نمایش نشاط و نشان فرهیختگی جامعه و امکان ارجمند انسانی برای ساختن شهر و تعالی شهروندی است و جهان امروز بیش از هر چیز به شهروند آگاه و مسئول احتیاج دارد. تئاترم ی تواند مربی و مدرس مردمانی باشد که خود را  آرزوهای خود را در این حوزه دنبال می کنند. تئاتر امروز مصداقی موثر از مصادیق توسعه و تعالی جامعه شهری است و این فرصت مغتنم می تواند مستوره ای باشد از امتزاج الواح و اذهان گوناگون بر صحنه که خود شکل و شمایلی از شهر و شهروندی است. تئاتر امروز متعهدانه به میدان آمده است. مشارکتی خردمندانه که علاوه بر ارتقای فرهنگ شهروندی و نشاط بخشی شهروندان می تواند زمینه الگوآفرینی تصحیح ناهنجاری ها و علاج آسیب ها را فراهم کند.
مدرسه ای بی مرز که فروتنانه در جامعه شکل می گیرد و به شکل دلخواهی می آموزد. تماشاخانه ایرانشهر که امروز دهمین بهارش از راه رسیده است فرجام همدلی و همنظری مدیریت شهری و هنرمندان است. امکان فرخنده ای که به شایستگی به صحن و سرای اهالی تئاتر بدل شده  به گمان من آمار آثار و جمعیت مخاطب و آبرومندی این مجموعه طی یک دهه ساده ترین محاسبه ای که می تواند استحاق شادمانی ما را در این جشن گواه باشد. امیدوارم این طرح و توجه نه فقط ارزانی تهران که به عنوان الگویی فراگیر وتحول آفرین در کارنامه همه شهرداری ها مورد تاکید و توجه باشد. مایه مباهات است که تقویت بدنه عمومی تئاتر، حمایت از بخش غیر دولتی، ترمیم تماشاخانه های موجود و تاسیس نوسازه های نمایشی از اولویت های سازمان مرد نهادی چون شهرداری قرار گرفته است و بر این نعمت امیدوارم که تئاتر بتواند در توان بخشی و تعالی فرهنگی بیش از پیش موثر باشد.
بزرگداشت بزرگان تئاتری در فضای مخروبه پیشین تماشاخانه ایرانشهر
ادامه این مراسم به اجرای موسیقی گروه «تریوی آزمند» اختصاص داشت و پس از آن ایرج راد روی سن رفت و در سخنانی درباره این تماشاخانه بیان کرد: این جا سوله ای بود مخروبه و جریانی را طی کرد تا به این شکل درآمد، به طور مثال سالن استاد سمندریان کنونی با نظر دکتر رفیعی قرار شد که گودبرداری حدود ۳ متری صورت بگیرد تا برای اجرای برخی نمایش ها مناسب سازی شود اما به دلیل نبود بودجه و امکانات این امکان میسر نشد تا زمان مدیریت دکتر سلیمی در مرکز هنرهای نمایشی که همراه با او برای گرفتن بودجه راه اندازی این سوله ها به شکل قابل اجرای نمایش اقدام کردیم و ۵۰ میلیون تومان بودجه گرفتیم که صرف دیوارکشی سوله ها شد و برای بخش دوم کار که تامین صندلی و نور و … بود نیاز به ۵۰ میلیون تومان دیگر داشتیم این بودجه فراهم نشد ولی با همان صندلی های اجاره ای و سالن مخروبه، برنامه بزرگداشت روز جهانی تئاتر را برگزار کردیم و امروز افتخار می کنم که آن روزگار عزیزان تئاتری همت کردند و در یک سالن خاکی آثار بسیاری را اجرا کردند و بزرگداشت هایی را برای اهالی تئاتر از جمله مهین اسکویی، مهدی فتحی، رضا ارحام صدر برگزار کردند.
وی افزود: در دوران مدیریت آقای جوزانی صحبت هایی صورت گرفت که این سالن های مجموعه ایرانشهر در اختیار خانه تئاتر قرار بگیرد و روزی که قرار بود ساعت سه و نیم به همین منظور به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بروم یک ساعت قبل از آن تماس گرفتند که شما دیر آمده اید و ما نمی توانیم این سالن ها را در اختیار خانه تئاتر بگذاریم.
این هنرمند در ادامه از راه اندازی این سالن های تئاتری در راستای تئاتر کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که ده سال این مجموعه تئاتری به همت همه دوستان پاک و سالم نگهداری شد و اعتبار خود را حفظ کرد چرا که تئاتر جایگاهش به اعتبارش است و این اعتبار را از همه اعضای خود پیدا می کند.
ظرفیت های تئاتر کشورمان بازشناسی نشده است
شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنان خود تأکید کرد: آن چه امروز شنیدیم، تاریخ شفاهی این مکان و تاریخ تئاتر ایران است که باید ثبت شود تا بتوان در آینده سره را از ناسره تشخیص داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم توسعه فکری اشاره کرد و گفت: اگر برنامه ریزی معرفتی ویژه برای انسان طراحی نشود، با اتفاقی که امروز در انسداد اجتماعی در بخش هایی از کشور روبرو هستیم، مواجه می شویم.
مدیرعامل خانه تئاتر با ابراز تأسف از این که ظرفیت های تئاتر کشور به خوبی بازشناسی نشده است، یادآور شد: در بسیاری از کشورها ظرفیت تئاتر در جهت آموزش کودکان و نوجوانان بازشناسی شده است این در حالی است که شناسایی ظرفیت های سیاسی، اجتماعی و تربیتی تئاتر، توسعه فکری ما را به وجود می آورد و اگر ا ین بازشناسی صورت بگیرد، می تواند به نظم اجتماعی منجر شود.
گیل آبادی با اشاره به توسعه تئاتر در برخی کشورهای دنیا بیان کرد: در شهرهای توسعه یافته دنیا نظیر پاریس ۱۸۶۰ سالن تئاتری دارند و در کشورهای اسکاندیناوی کودکان از سه سالگی در فرایند آموزش خلاق قرار می گیرند.
وی همچنین از تلاش های هادی ایازی در مجموعه شهرداری تهران در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری تهران یاد کرد و گفت: اگر خودمان را با خودمان هم قیاس کنیم باز هم نسبت به هدف گذاری هایی که داریم بسیار عقب هستیم و تلاش بسیاری نیاز است تا به این اهداف دست پیدا کنیم.
مدیرعامل خانه تئاتر درباره تماشاخانه ایرانشهر هم گفت: ۱۰ سالگی این  مجموعه را که در اوج آرامش و متانت به اجرای تئاتر می پردازند و مردم را تکریم می کنند، تبریک می گویم اما نباید تعهدمان را نسبت به خودمان از یاد ببریم و از اهداف فرهنگی وهنری خود غافل نشویم.
امکان خرید بلیت از سایت تماشاخانه
مونا رحمانی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران نیز در سخنان کوتاهی از تلاش های اهالی رسانه قدردانی کرد و گفت: در تماشاخانه ایرانشهر علاوه بر راه اندازی سایت این تماشاخانه که حاوی اطلاعاتی درباره نمایش های این مجموعه است، امکان خرید بلیت از طریق درگاه اینترنتی را نیز فراهم کردیم که به مزیت های این سایت می افزاید.
سه خواسته از شهردار اسبق که به سرانجام رسید
در پایان این مراسم نیز مجید جعفری جوزانی مدیرعامل اسبق خانه هنرمندان از تلاش هایی که در مسیر راه اندازی تماشاخانه ایرانشهر صورت گرفته است، تکشر کرد و گفت: در دوران مدیریتم در این مجموعه از آقای قالیباف شهردار وقت تهران خواستم که تماشاخانه ایرانشهر به سرعت ساخته شود، دوم آن که خانه هنرمندان شماره ۲ را در اختیار ما قرار دهد و امکان افزودن به فضای گالری های خانه هنرمندان را برای ما فراهم کند که هر سه این خواسته های من به انجام رسید. خوشحالم که امروز تهران پر از سالن های تئاتر است و امیدوارم این تعداد هر روز بیشتر شود و امروز از همه همکارانم در راه اندازی این مجموعه بسیار سپاسگزارم.
در پایان مراسم بریدن کیک تولد ۱۰ سالگی تماشاخانه ایرانشهر با حضور همه مسئولان فرهنگی و هنری، مسئولان مجموعه شهرداری تهران، هنرمندان و … برگزار شد. شمع این کیک را ایرج راد فوت کرد و در خاتمه عکس یادگاری با حضور همه حضار به ثبت رسید.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000