سینما بدون تخیل برایم معنا ندارد/ گروتسک فانتزی در «سیندرلا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۵
مهدی آقاجانی در گفتگو با صبا:

سینما بدون تخیل برایم معنا ندارد/ گروتسک فانتزی در «سیندرلا»

کارگردان فیلم سیندرلا از علاقه مندی هایش نسبت به فضاهای تخیلی و فانتزی در فیلم هایش گفت و گروه «هنروتجربه» را امکانی برای دیده شدن فیلم های کوتاه دانست.

مهدی آقاجانی کارگردان فیلم کوتاه «سیندرلا» در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به تجربه ای که از اکران فیلم خود در گروه «هنروتجربه» داشته است، بیان کرد: گروه «هنروتجربه» در اکران فیلم های مستقل خوب عمل می کند و فیلمسازان، بازخوردهای خوبی از اکران فیلم هایشان در این گروه دریافت می کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «سیندرلا» که در قالب بسته فیلم کوتاه بهاری اکران شده بود و به تازگی اکران آن به پایان رسیده است با اشاره به بازخوردهایی که از نمایش فیلم خود دریافت کرده است، بیان کرد: نمایش فیلم «سیندرلا» در گروه «هنروتجربه» باعث شد که نمایش آن منحصر به چند جشنواره نشود و بتواند با اقشار بیشتری از مردم و مخاطبان خود ارتباط برقرار کند که در مجموع منجر به دیده شدن بیشتر فیلم شد.
آقاجانی ادامه داد: پیش از گروه «هنروتجربه» این دسته فیلم ها منحصر به نمایش در چند جشنواره بودند و بعد به آرشیو فیلمساز یا مرکزی که فیلم برای آنها ساخته شده بود، منتقل می شدند اما اکنون این فیلم ها مخاطبان بیشتری پیدا می کنند و امکان دیده شدن دارند.
کارگردان فیلم «شکستنی است» در ادامه با بیان این که تاکنون سه بار تجربه اکران فیلم هایش را در گروه «هنروتجربه» داشته است، اظهار کرد: این تجربیات برای من بسیار ارزشمند است و به همین دلیل «هنروتجربه» را بسیار دوست دارم چراکه اتفاق جذابی برای ما فیلمسازهای فیلم کوتاه است.
آقاجانی درباره داستان فیلم «سیندرلا» و فضای فانتزی و تخیلی آن نیز بیان کرد: من فعالیتم را با انیمیشن شروع کردم و همیشه علاقه بسیاری به فضای فانتزی و تخیلی داشته ام. همیشه با نماهایی که در آن تخیل وجود ندارد، مساله دارم به همین دلیل در فیلم های من چه انیمیشن و چه رئال این تخیل به هر شکلی از جمله فانتزی، سوررئال یا گروتسک وجود دارد.
این فیلمساز جوان یادآور شد: من دنبال این نبوده ام که فضاهای تکراری را تجربه کنم. فیلم «سیندرلا» هم یک تجربه متفاوت برای من بود که دغدغه های سیاسی، اجتماعی و هنری خودم را در قالب یک فیلم کوتاه با فضای فانتزی که به سمت گروتسک گرایش دارد، تجربه کنم.
آقاجانی در پایان با اشاره به انتخاب فضای عروسی در فیلم خود گفت: با انتخاب فضای عروسی در این فیلم که پر از فضای رنگی، نور، موسیقی و دلهره است، شاید به نظر برسد که همه چیز در نهایت شادمانی و خوشی اتفاق می افتد ولی در لایه زیرین این فیلم یک طنز تلخ را شاهدیم. ارجاعاتی هم به داستان «سیندرلا» دارد و این نکاتی بود که در ذهنم داشتم و سعی کردم در فیلم به دور از هر گونه محدودیت و احتیاط تجربه کنم و کاری به نقدهای پس از آن نداشته باشم و آنچه را که دوست دارم بسازم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است